Näytetään tekstit, joissa on tunniste sydän. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sydän. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 5. kesäkuuta 2024

Endometrioosiin voi kuolla

Kenialainen mediapersoona Jahmby Koikai on kuollut taisteltuaan pitkään endometrioosia vastaan.

Ystävät ja perhe vahvistivat hänen menehtyneen 4.6. hänen ollessaan hoidossa Nairobin sairaalan teho-osastolla.

 


 

Useiden medialähteiden mukaan hän kuoli endometrioosin komplikaatioihin, mutta hänen kuolinsyytään ei ole vielä vahvistettu julkisesti.

Viisi vuotta sitten Koikai matkusti Atlantaan endometrioosileikkaukseen. Hänen endometrioosinsa oli levinnyt mm. hänen keuhkoihinsa, sydämeensä ja hampaisiinsa.




 

Vain päiviä ennen kuolemaansa Koikai oli vedonnut Instagramissa pyytäen ihmisiä luovuttamaan verta.

 

Media Personality Njambi Koikai Passes Away


lauantai 19. joulukuuta 2015

Endometrioosin leikkaus- ja hormonihoito

USA:ssa ollaan yleisesti sitä mieltä että hormonit eivät hoida endometrioosia, vaan ainoastaan peittävät sen oireita. Ainoa toimiva hoito endoon on tarkka "excision" leikkaus. Mitä tarkemmin endo leikataan leikkauksessa pois, sitä harvemmin se palaa leikkauksen jälkeen. Eli endon uusiminen leikkauksen jälkeen on periaatteessa huonon kirurgin merkki. 

Onkin järkyttävää miten usein Suomessa naisen vatsa avataan ja todetaan "ei täällä mitään endoa ole" ja suljetaan vatsa. Tai poistetaan leikkauksen yhteydessä vain osa endosta, kun ei osata poistaa kaikkea. Leikkauksen tekijänä pitäisi aina olla endometrioosi-ekspertti joka tietää mitä tekee. Muuten on vain puoskarin käsissä ja kärsii leikkauksen sivuvaikutukset aivan turhaan.

Leikkauksen suhteen tärkeää on myös "early intervention" eli että leikkaus tehdään tarpeeksi aikaisin. Jos endometrioosi on saanut tehtä tuhojaan vuosia tai vuosikymmeniä niin paraskaan leikkaus ei välttämättä auta. Tämäkään ei tietenkään Suomessa toteudu, en itsekään ole päässyt kertaakaan laparoskopiaan ja endon oireita on takana "vasta" 20 vuotta. Ei siis ihmekään että endometrioosi on päässyt oireiden perusteella leviämään jo sydämeen asti.

Itse en koskaan söisi e-pillereitä endon hoitoon, sillä niiden sisältämä estrogeeni ruokkii endometrioosia. Ilman estrogeeniä ei ole olemassa endoa. Siitä johtuu endon "räjähtäminen käsiin" e-pillereiden lopetuksen jälkeen. Kun e-pillerit lopettaa niiden endon oireita peittävä vaikutus loppuu ja estrogeenin aiheuttamat tuhot pääsevät esiin.

Keltarauhashormoni sen sijaan voi monella auttaa endoon, sitä varmasti itsekin käyttäisin jos voisin. Estrogeenidominanssi pahentaa endometrioosia, ja keltarauhashormoni auttaa siihen.

Silti hyvä ja tarkka leikkaaminen on endometrioosin "se ainoa oikea" hoito.

Raskaus voi lievittää endometrioosin oireita, mutta useimmiten endo palaa raskauden jälkeen. Raskaus ei siis paranna endometrioosia kuin joillakin harvoilla onnekkailla.

Radikaalileikkaus eli sekä kohdun että munasarjojen poisto parantaa yleensä endometrioosin. Mutta ei aina! Endo voi palata pahanakin, ja syynä siihen on estrogeeniä sisältävä hormonikorvaushoito.

Kohdunpoisto ei paranna endometrioosia. Munasarjat tuottavat estrogeeniä joka ruokkii endoa, joten kohdulla ei ole siinä mitään osaa eikä arpaa. Toki kohdunpoisto voi monella auttaa joihinkin endometrioosin oireisiin, mutta endoa se ei paranna.

lauantai 5. joulukuuta 2015

Endometrioosi lisää sydänkohtauksen riskiä

Ei riitä että endometrioosia voi kasvaa myös itse sydämeen. Suuren Nurses Health Study II-tutkimuksen mukaan laparoskopialla diagnisoitu endometrioosi lisää sydänkohtauksen riskiä 50% ja rintakivun riskiä 80%. Tämän arvellaan johtuvan endon aiheuttamasta tulehduksesta ja hormoneista. Lisäksi jotkut endometrioosin hoitomuodot lisäävät sydänkohtauksen riskiä, esimerkiksi ehkäisypillerit.

Lähde: Endometriosis & The Heart